Renovering af karosseriet på min Olds Toronado 73′

I løbet af vinteren 2012-2013 gjorde jer bilen klar til syn. Jeg demonterede alle kromlister, og fandt lidt rust i skærmkanterne. Det var lidt vanskeligt at reproducere skærmkanterne, da de jo er ”dobbeltkrumme”, men jeg fandt en video på Youtube, hvor det var vist hvordan man fremstiller en dobbeltkrum overflade ved at banke det ud med en håndhammer. Jeg rensede hele undervognen for overfladerust, og malede alt sort med mat maskinemalje.

Den gennemrustede bagkofanger var et problem! – indtil jeg fandt én på Ebay i USA. Det var et firma, der har specialiseret sig i kofangere. Jeg købte den og fik den transporteret til Danmark med ”ShopUSA” og betalte kun under 1.000 kr. for kofangeren – vel at mærke leveret på min gårdsplads. Det viste sig, at der kun var nogle små blistre på kofangeren i overfladen, så en go’ gang knofedt og ”autovenol” så var kofangeren som ny J Sådan en kofanger på en Olds er jo ikke bare letvægtsplastik som på moderne biler. Den vejer mere end 50 kg. Så jeg var nødt til at have hjælp af mine to svigersønner til at montere den – to til at holde den mens jeg lå under bilen og satte skruerne på plads.

I foråret 2013 var jeg så langt, at bilen nu skulle til registreringssyn. Jeg kørte til en mekaniker, for at få indstillet lyset, efter at have monteret nye paraboler indkøbt på Ebay i Tyskland. Ved samme lejlighed fik jeg justeret tændingen og CO, samt efterprøvet bremserne på en bremsestand, så bilen ikke risikerede at blive kasseret til syn på småting. Da jeg kom for at hente bilen, bankede motoren pludseligt voldsomt, så jeg var nødt til at udsætte synet.

Jeg gik fuldstændig i sort over bankelyden, og blev nærmest deprimeret, indtil min kone trøstede mig med, at det jo kun er et spørgsmål om penge

IMAG0376